Lag SM

Igår var det dax för Lag SM på Hvarsta gård utanför Eskilstuna.Jag hade en härlig dag med härliga lagkamrater, trevliga glada funkisar och domare!! Lite trist i sammanhanget var att jag inte kunde starta med Cosy som det var tänkt från början eftersom hon skurit sej. Nu fick Kelly hoppa in i hennes ställe och jag tycker hon klarade det riktigt bra med tanke på att det faktiskt är Cosy som fått mesta träningen inför detta. Kelly är ju inte heller precis otränad ;) men Cosy har ju en helt annan rutin när det blir svårare övningar.

Vårt lag Team MCM som består av Maria o Arraks, Camilla o Nisse o jag o Kelly lottades att starta på ruta 2.
Den rutan började med  att alla tre hundarna fick sitta o titta på en drive med skott o kast där det kastades 6 dummies. det tog några minuter och när det var klart fick två av hundarna vänta bakom ett tält medan den första fick hämta in en dirigering snett till vänster innan en av markeringarna skulle hämtas. Nisse börjar strålande med full pott 20 poäng! Arraks gör det oxå bra och får 17poäng. Så är det Kellys tur o efter ett par omdirigeringar så har hon sin dummy och även hon får 17 poäng. En bra start på dagen!

Så är det ruta nr 3 som består av två enkelmarkeringar på linje snett över ett dike o i tuvig hagmark o bitvis högt gräs.
Kelly spikar den första som kastas närmast men får dirigeras en del till nr två. Här blir det 15 poäng helt ok. Nisse får oxå 15 poäng och Arraks 17 poäng

Ruta 4 Här kastas en enkelmarkering där hundarna först ska springa nerför en backe sedan planar det ut och över ett dike och uppför en backe igen och där på backkrönet landar dummyn (med sjön en bit bakom) lite svårt för hundarna att markera. Får hjälpa Kelly litegrann så hittar hon den. Sedan är det en dirigering som ska hem snett åt andra hållet men även den i lite samma terräng med mycket ris diken o annat. men hon fixar det helt ok. och får 15 poäng. Arraks får 16 poäng o NIsse 11 poäng.
Innan det är ruta 5 så hinner vi gå ner till sjön så hundarna får svalka sej i värmen,och vi hinner fika ;)

Ruta 5 är en dubbelstation  med en walk up där hundarna får varsin dirigering och markering av varierande svårighetsgrad som kan ge 40 poäng.
Kelly är duktig och sköter sej fint på walkupen. Får ett par omdirigeringar på dirigeringen men inga problem. Sedan har hon den svåraste markeringen som går allra sist i högt gräs och diken kors o tvärs Jag och hela laget håller andan när hon försvinner bort i det höga gräset...men hon spikar den!! Ohh vilken lycka när jag ser henne snabbt komma tillbaka med dummyn i munnen!! Kelly får 36 poäng ,Nisse 31 poäng o Arraks 30 poäng.

Glada traskar vi nu bort till ruta 1 som ligger iandra änden av Biby ;) haha en bra bit att gå, men väl framme hinner vi sitta o ta det lugnt en god stund innan det är vår tur. Denna ruta består i två långa dirigeringar den ena ner mot sjön och dummyn ligger strax innan vassen med vass även till höger sista biten och den andra ca 50 meter till vänster i hagmarken. bedömningen börjar med fotgående ca 20 meter upp till startplatsen där det skjuts två skott. Så får man välja vilken man ska ta in först.
Nu är det Camilla o Nisse som startar först. han har lite problem men får in båda dirigeringarna och 8 poäng. Så är det Arraks tur och han fixar det bra o får 15 poäng. Så är det Kellys tur..som sista hund på hela dagen.. Jag väljer  att hämta den högra dirigeringen först ner mot vattnet..får lite problem o tappar henne in i vassen på höger sida, men får tillbaka henne och efter en stund hittar hon sin dummy. Så skickar jag på nr 2 men hon drar för mycket åt vänster och jag tappar henne bakom en backe..skit oxå ! med facit i handen skulle jag naturligtvis ha skickat henne mer åt höger där det var öppet och vinklat henne längre ner. Nu blev det alldeles för mycket signaler och hon gick mer eller mindre ur hand så 0:an var ett faktum :(  Trist slut på en fantastisk dag! ..och jag blir SÅ ARG på mej själv!!! grr hur klantig får man va?!

Slutsumman för Team MCM blev 263 poäng   Arraks o Maria 95 poäng, Camilla o Nisse 85 poäng och Kelly 83 poäng.
Vinnare blev Team SWE med Tomas Söderström,Fredrik Lindström o Marie Ahlgren på 310 poäng! 
2:a kom Streamgirls med Lena Westerman,Karin Thunander och Agneta Strömvall på 289 poäng!
3:a  kom The Ultimate Gang med Lena Bratsberg,Anki Andersson o Ingela Funck på 284 poäng!
Bästa hund blev Arron och Lena på 107 poäng! Fantastiskt!
Stort Grattis till er alla!!
Vi avslutade den trevliga dagen på Mc Donalds där Leffe bjöd oss!
Leffe var även fotograf och vattenbärare åt oss under dagen. Tack!


Kommentarer
Postat av: Maria

Visst hade vi kul!!! Ser redan fram emot nästa år ;)

kramis Maria

PS. Arraks sover fortfarande.......

2008-07-13 @ 13:10:27
Postat av: Maud

Jaa jättekul! ..Kelly har oxå sovit gott kan jag säga ;)Tacka fotografen för fina korten:))

Kraam maud...(som fortfarande grämer sej för sista rutan..mitt fel!!)

2008-07-13 @ 19:38:44
Postat av: Jill

Men det var ju strålande poäng ändå tycker jag! Beundrar er som har nerver att starta :) och dessutom stackars Cosy som inte kunde vara med. Man lär sig av misstagen har jag hört ;) och visst är det bättre att det är ens egna misstag än hundens.

Bra jobbat och ni är ett härligt lag!

Hoppas Cosy kryar på sig snabbt nu!

Kramar Jill och Peter

Här finns också lite bilder

http://picasaweb.google.com/Hundfotografier/LagSM20080712

2008-07-13 @ 20:50:00
URL: http://www.jaktlabrador.net
Postat av: Lena & Gubben

Strålande jobbat av er två,förstår att den där dumma nollan retar dig,särskilt vid lagtävling,men det är hundar vi har ,inga robotar,som tur är.Ser så gemytligt ut på bilderna.



Kramar från oss /

2008-07-14 @ 16:02:56
Postat av: Jennifer

Tyvärr så såg jag aldrig er på någon station, jag lyckades nog gå om er hela dagen ;(

Men jag såg att ni hade fina poäng. Kanon!!! Synd bara med Cosy, skärsår kan ju ta lite tid om man har otur...och i denna värmen....jag håller tummarna för att hon snabbt är på "banan" igen.



Ha det gott i värmem!

Hälsn. Jennifer Draken och Kharma

2008-07-15 @ 22:35:58
URL: http://www.redlegs.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0