Lydnadsträning

Idag har det varit varmt ute igen..även om det inte har varit strålande sol så har det varit en konstig kvav värme. Så jag väntade till kvällen innan jag lastade in hundarna i bilen och for ner till Balsta o tränade lydnad. Började med att köra igenom Cosy i alla moment på elitlydnaden utom hoppet o vittringen. Det gick bra :)) delade upp momentet inkallning med stå o ligg (där jag tycker hon börjat slarva sista tiden) och talade om för henne att det bara är tvärstopp på ställande o läggande som gäller..annars blir det ingen pipleksak eller gris;)  Hon fattade snabbt vad som gällde :) klok hund!! Sedan slipade vi lite extra på att  INTE gena runt konerna  (alltså inte svänga själv..eller vrida huvudet innan jag vinklar på "gå runten" gick oxå fint :)) sedan fick Cosy vänta i bilen medan jag körde igenom Kelly på samma moment. Hon var duktig och gick riktigt bra. Visserligen satte hon sej en gång på ställandet i Gå runten idag oxå, men sen gick det bra. Finslipade på tekniken på fjärret lite extra. Måste få henne att vika bakåt på läggandet från stå till ligg och inte kasta sej ner...och sedan måste hon backa upp ordentligt på sitt. Gick riktigt bra :)) Nu fick Kelly vila sej i bilen medan Cosy fick ett extra pass i lite brukslydnadsmoment. Krypet..hmm bråttom bråttom..hon som kröp så sakta förut, nu ligger hon på som bara den..måste bromsa upp henne :o  Skallet provade jag en ny variant (som jag läst i en annan blogg) jag satt ner bredvid henne på huk och kommenderade henne skall ( för att hon inte ska hoppa upp med tassarna när hon startar) det fungerade bra!! det enda var att jag nästan blev döv på kuppen :oo för nu skällde hon rakt in i örat på mej!! det blir till att ha hörselskydden på nästa gång  ;) haha. Avslutade sedan med sakta gående i framåtsänandet...och då menar jag SAKTA.. långsam skritt. Gick riktigt bra det oxå! Ska köra så här ett tag innan jag lägger ihop hela momentet igen så får vi se hur det fungerar.

En gammal bild som Sofia Larsson tagit när vi tränar kryp från 2006

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0