Sökträning

Några dagars blidväder med regn och blåst har tagit bra på snön. Inte trodde jag för en vecka sedan att jag skulle kunna lägga sök på "nästan" barmark ;-). Nu är det här i "min" backe på som ligger på södersidan som snön alltid försvinner först. Så idag är det fläckvis barmark och fortfarande plusgrader så snön är mjuk som är kvar.
Hundarna fick se när jag gick ut i sökområdet och la 10 dummys. Gick sen och kopplade loss Rhea och gick "fot" fram till startplatsen..(hmm det var lite svårt och hon var ivrig att få börja så det blev lite vändningar och träning i fotgående innan jag gick fram och hon fick sökkommando. Hon var duktig och hämtade in 6 dummys av 10. Hon sökte fint och tog för sej ny mark för varje gång. Extra glad blev jag att hon vände in direkt när hon hittat en dummy utan att ens tänka tanken att leta efter fler! I höstas hade hon lite mer habegär och skulle gärna kolla in om det fanns fler innan hon kom till mej. Ser att det gett resultat av att bara ha tränat med en dummy i taget, och även förstärkt med inkallningssignal direkt när hon greppade apporten, för att sedan ökat på och lägga fler dummys. Duktig liten tjej!! Så fick hon sitta passiv igen när Kelly hämtade in resterande 4 dummys. Det var en fröjd att se henne jobba. Vilken lycka!!..något jag ofta glömmer bort i vardagen då jag inte märker mycket av henne alls och hon nästan är lite tråkig. Särskilt nu när hon varit skendräktig. När inget händer så bara lufsar hon omkring och ser allmänt ointresserad ut.Men vad glad jag blir av att se hennes lycka av att få jobba igen! Då blir hon en helt annan hund :-)

Kommentarer
Postat av: Jill

Vad härligt att komma igång med träning igen. Man är ju såå sugen. Kul att Rhea var så duktig.

Må gott!

Kram

2011-01-19 @ 11:25:59
URL: http://www.jaktlabrador.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0