Jaktprovsstart :-))

Jag hade anmält Rhea till öppenklassen på Örebroprovet 22 juli. Vi blev lottade som 1:a reserv och hörde inget från provledningen förrän torsdag.. att det kommit in en strykning så nu var vi med :-) Jag som hade siktat in mej på att åka dit som publik o heja på Maria o Deco ;-).. Nåväl tidigt på söndagmorgon bar det iväg..hmm var ute i väldigt god tid..hihi ändå stannade jag o rastade på vägen.. Det var längesedan jag var så nervös innan någon start och jag kände mej illamående...men vet att det alltid släpper bara man startar.. Lite knäpp är jag för när jag såg provupplägget som jag tyckte såg SVÅRT ut så blev jag lugn..tänkte lite att det här får vi ta som träning och skaffa nya erfarenheter..
Vi startade i andra par som 3:e hund. Hälsades välkomna av domaren Bengt Gustafsson och fick starta med en kortare transport fram till startplatsen där dubbelmarkeringen på land där lägsta startnumret (Rhea) fick börja. Det gick strålande och hon spikade bägge. Så fick parhunden ta in en dirigering snett åt vänster från markeringen. När den var inne bytte vi plats och parhunden fick sin dubbel och därefter Rhea sin dirigering. Den kom oxå hem fint efter ett par signaler. Duktig liten Rhea :-) sen blev det en liten transport fram till dammen där hundarna fick söka av varsin sida av vattnet. 6 vilt på båda sidor. När Rhea var på väg in med vilt kom det ett skott o störningskast där markeringarna gått innan som den andra hunden fick titta på.Därefter fick vi gå tillbaka o titta på skott o kast som agerade störning åt parhunden. Sen tillbaka o fortsäta med söket. När båda hundarna hämtat 3 vilt var bytte vi område. Lite lurigt när man inte visste var första hunden hittat sina vilt. Rhea hittade första viltet snabbt men fick jobba länge för att hitta det 5:e och blev rejält trött men kämpade på. Vinden snurrade åt alla håll så det var inte lätt. Sen transport till ny plats där parhunden fick börja med dubbelmarkering på vattnet. När den var hemma fick Rhea ta in vattendirigeringen. Lydde fint på signalerna även här och hittade sin fågel :-) Sen fick Rhea sin dubbelmarkering på vattnet. Spikade den första och fick lite förarstöd på den andra och så var den ochså hemma. Fick sen avsluta med att sitta passiva när parhunden hämtade sin vatten dirigering och så var provet slut. Var jättenöjd med Rheas jobb så nu var det bara väntan på prisutdelningen kvar.
I nästa par var det Deco o Marias tur. Det gick jättebra och då såg provet verkligen lätt ut :-))
Bägge var vi nöjda o belåtna över hundarnas jobb så nu kunde vi bara njuta o titta på provet och fika. Firade även lite med att åka till Lillåns Grill o Pizzeria och äta lunch :)
Så var det äntligen dax för prisutdelningen.  det visade sej att både Rhea o Deco belönats med 1:a pris! ( dom enda ettorna som delades ut) Vilken lycka! Nu gick det lätt att åka hem hur trött man än var innan ;-)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0