A-prov nr 2

I går morse bar det av till Katrineholm för Rheas andra A-prov. Dimman låg tät på morgonen när jag startade hemifrån, men ju närmare vi kom så lättade dimman. var väldigt nervös idag igen.. gillar inte riktigt tanken på det oförutsedda som händer hela tiden på A-prov.. Mitt kontrollbehov från lydnadsbiten sitter hårt i och även från B-proven där man ändå vet litegrann vad som kommer att hända och får en genomgång innan.. Samtidigt som jag tycker det är jättekul med A-prov så kommer paniken för vad som kan hända lika fort. För varje apport som kommer in på ett bra sätt kan man koppla av en liten liten stund innan man snart ställs inför nästa uppgift. Svårt att beskriva känslan när man står där på linjen. Är ju i princip under bedömning hela tiden och även rutinerade hundar kan knalla eller ge ifrån sej ett pip och då är det tack och adjö för dagen. Så det är spännande värre hela tiden. Än så länge har Rhea visat på bra stadga och aldrig sagt ett pip men man vet ändå aldrig om det skulle hända i en pressad situation. Igår kom 14 hundar till start och vi blev lottade med startnummer 10. Vi delades in i 2 grupper 1-7 i den ena och 8-14 i den andra. Två domare dömde varje grupp. Alla 7 hundar kopplades loss och ställdes upp på linje och jakten blåstes igång. Vi fick vänta en bra stund och fåglar föll och hundarna med startnummer 8 o 9 skickades. När det var vår tur skulle Rhea ta en markering som föll till vänster utefter linjen... tyvärr missade hon den eftersom det föll fågel framför oss. När jag skickade  blev det lite strul och en del signaler innan hon fick fatt i den.. Ingen bra start alls. Nästa uppgift gick bättre och sen jobbade hon upp sej och blev bättre o bättre och den sista fågeln en lång dirigering gjorde hon kanonbra! I slutänden visade det sej mycket riktigt som jag trodde att vi hade belastningen med oss på första fågeln och vi slutade på ett 2:a pris. Tänk om....jag hade varit mer tydlig i första skicket så hade det kunnat sluta riktigt bra, så liite av den fadäsen får jag ta på mej själv.. men det är så det är.. väldigt lätt att vara efterklok. Men är riktigt nöjd med Rhea idag och det här provet gav ändå mersmak.. så vi ska allt prova igen ;-) Stort GRATTIS till Sara o Malva som vann och tog CERT! Så härligt att hennes sista apport som hon gjorde strålande och eyewipade de 2 andra som var kvar i tävlingen. Tack alla för en härlig dag!  Vad gjorde det att regnet öste ner på oss.. det märkte jag knappt ;-)
 
 

Kommentarer
Postat av: Katarina, Ella & Indie

Vilken härlig dag ni verkade ha i "nervernas" tecken : ). Så kul att Rhea artar sig så fint - duktiga syster yster. Både glöm och kom ihåg fokusen på allt som kan hända- för det är ju i princip allt : ) både gott och ont : ))! Det är det som är charmen!!! Pussa på R + K!
Kramar från oss alla!!!

2014-10-13 @ 19:12:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0